Het Nederlandse wegenwet is rijkelijk voorzien van wegportalen die de automobilisten middels elektronische verkeersborden informatie geven over de te volgen route, de snelheid en de files. Deze portalen zijn van bijna allemaal van staal. Vanuit de gedachte om het verbruik van grondstoffen en de uitstoot van CO₂ te verminderen is Rijkswaterstaat al enige jaren met een proef bezig om het gebruik van houten portalen te testen.
Bij knooppunt Zonzeel zijn drie houten wegportalen over de A16 geplaatst en bij het Kooimeerplein in Alkmaar wordt de snelweg door vier houten portalen overspannen. De portalen zijn van Siberisch lariks en zijn door Stichting Houtresearch (SHR) intensief op hun functioneren en kwaliteitsbehoud gemonitord. De conclusie van SHR is dat de houten wegportalen na 15 jaar en zonder enige onderhoudsbehoefte nog steeds goed functioneren. De houten wegportalen vormen een duurzaam alternatief voor de stalen portalen die iedere 8 tot 12 jaar opnieuw moeten worden gecoat.
Lees het hele artikel in de Nationale Milieudatabase
Foto: Wijma Kampen