{{ showmenu }}

Nieuwe sluisdeuren voor rijksmonument.

Nieuwe sluisdeuren voor rijksmonument

Type houttoepassing: Sluisdeuren hout

Plaats: Urk

Houtsoort: Azobe

Volume: 37 m3

Keurmerk: 100% FSC

Opdrachtgever: Provincie Flevoland

Hout geleverd door: Hupkes Houthandel Dieren

Het hout in dit project heeft 60.468 kg CO2 vastgelegd voor het tweede leven van het hout gedurende de gehele gebruiksduur.

Het werk Urkersluis in de provincie Flevoland is een bijzonder werk. Waarom? De vier nieuwe sluisdeuren moeten exact dezelfde uitstraling hebben als de huidige deuren en toch voldoen aan de huidige normen. De sluis maakt immers onderdeel uit van het gemaalcomplex Vissering. En dat is een rijksmonument. Tegelijkertijd worden de taatsen vervangen en de uitklimladders worden aan de laatste eisen aangepast.

Stefan Meinhardt, directeur van Hupkes Houthandel Dieren bv vertelt: “Wij hebben een lange geschiedenis in het zagen en bewerken van Azobé en Bilinga hout voor sluisdeuren. Onze ervaren timmermannen kunnen een stam beoordelen op kwaliteit en geschiktheid, waarbij onder andere wordt gelet op de rechtheid van de stam en het verloop van het hart in de stam. Omdat we alle sluisdeurenhout spanningsvrij zagen is er minimale kans op vervorming. En hoe groter de afmeting, hoe groter de uitdaging.” Simen Veltman, bedrijfsdirecteur Oosterhof Holman Beton- en Waterbouw uit Harlingen vult aan: “Het is een dankbare klus, vanwege de authentieke uitstraling van het werk. We hebben de meervoudige onderhandse inschrijvingen gewonnen en na de gunning half oktober vorig zijn we direct aan de slag gegaan. Het project kostte in beginsel veel tijd, omdat er berekeningen uitgevoerd moesten worden, zodat de deuren helemaal aan de huidige normen konden voldoen. Vervolgens hebben we het hout besteld. Op dit moment werken we de laatste details uit en nu is de productie in onze werkplaats in volle gang.”

Belemmeringen beroepsvaart
“We werken zogezegd in twee fasen zodat we de scheepvaart zo min mogelijk belemmeren,” vervolgt Meinhardt. “In praktijk betekent dit dat we precies een week hebben voor het bovenhoofd. Vervolgens gaat de sluis een week open voor de scheepvaart. Dan is er weer een week ruimte voor om te werken aan het benedenhoofd. En dan vervangen we ook meteen de taatsen. Dat zijn de stalen pennen onderaan de verticaal geplaatste as. Dit systeem in twee termijnen is noodzakelijk, omdat de Urkersluis een belangrijke toegangssluis is voor de beroepsvaart om in de Noordoostpolder te komen. We zijn gekozen voor deze opdracht omdat we veel ervaring hebben in het bouwen van houten sluisdeuren. Het is een specifiek vakgebied. We prijzen ons rijk met onze medewerkers: zij zijn precies de juiste vakmensen om dit specialistische werk uit te voeren. Wij weten exact welke eisen er gelden, zagen de onderdelen vervolgens zelf in stammen en leveren simpelweg kwaliteit. Wanneer het werk af moet zijn? In juni voeren we de werkzaamheden op locatie uit. En de definitieve oplevering? Die staat gepland op 1 juli,” besluit Veltman.

Tekst: Susan Moonen – Foto’s Hennie van Heerden