{{ showmenu }}

Restauratie historische vlotbrug.

Restauratie historische vlotbrug

Type houttoepassing: Bruggen

Plaats: Alkmaar

Omschrijving: In Nederland zijn nog enkele historische vlotbruggen te vinden, in het Noordhollandsch kanaal. Deze bruggen fungeren als vaste brug voor fietsers en voetgangers, maar kunnen middels een ingenieus lierwerksysteem worden geopend voor de scheepvaart. De vlotbrug dankt zijn naam aan de vlotten waarop hij drijft. Van de vijf overgebleven bruggen, is er een nog in bijna originele staat: De Koedijkervlotbrug. De vlotten van deze uit 1824 stammende brug waren dringen aan vervanging toe en dienden zo origineel mogelijk te worden nagemaakt. daarvoor moest er met identieke houtsoorten in de oorspronkelijke afmetingen worden gewerkt.

De onderste laag bestaat uit vurenhouten drijvers met een kopmaat van 50×50 cm, waarop Bilinga dwarsliggers met een kopmaat van 24×32 cm geplaatst zijn. Daarna komt het dek, met een dikte van 11 cm, ook van Bilinga. Wat nog best lastig was: “Om de kopmaten 50×50 cm te kunnen zagen in 14,5 meter lengte, zijn er speciaal voor deze gelegenheid passende bomen in het bos in het Zwarte Woud in Duitsland geselecteerd,” aldus Stefan Meinhardt van Hupkes Houthandel. En het zagen van bomen met deze diameters is ook geen alledaags werk. Voorafgaand aan de levering van het hout, is dat bij SKH gekeurd. Daaruit bleek dat alle hout van bijzonder goede kwaliteit was.

Houtsoort(en): Fijnspar, Azobé en Bilinga

Keurmerk: PEFC (Fijnspar) en FSC 100% (Azobé en Bilinga)

Opdrachtgever: Stadswerk 072

Uitvoerende partij: Oosterhof Holman

Hout geleverd door: Hupkes Houthandel

Lees hier meer over het project in het artikel in GWW Bouw